دبیرستان پسرانه شاهد ازنا

اربعین حسینی

نويسنده: شاهد ازنا سه شنبه 19 آذر 1392برچسب:,ساعت11:5

مسئله اربعین سید الشهداء (علیه السلام) و این که آیا خاندان آن حضرت پس از رهایى از اسارت یزید

 

قصد عزیمت به کربلا را داشته و نیز آیا توانسته اند در آن روز به زیارت آن مضجع شریف نایل آیند و

 

مرقد مطهرش را زیارت کنند، از جمله مسائلى است که از دیرباز صاحب نظران در باره آن اختلاف نظر

 

داشته و هر یک با استشهاد به ادله تاریخى براى اثبات یا نفى آن تلاش کرده اند. در این مقاله با توجه به

 

متون تاریخى معتبر احتمالات ممکن را تبیین کرده و ضمن بیان نظر مدافعان این واقعه، دیدگاه خود را

 

مبنى بر نبود دلیل کافى و قابل اعتماد بر مسئله اربعین سید الشهداء(علیه السلام) تبیین خواهیم نمود. هم

 

چنین امکان رسیدن کاروان اسرا را نیز به کربلا در اربعین اول تقریبا ناممکن دانسته و در پایان، دلیل

 

الحاق سر مطهر امام حسین (علیه السلام) را به جسم شریفش مورد خدشه قرار داده و وجود حدیث شریفى

 

که زیارت اربعین را از علائم مؤمنان مى شمارد براى استحباب و فضیلت آن زیارت کافى دانسته ایم.

 

مقدمه

 

ورود خاندان مکرّم سیدالشهداء به کربلا در راه بازگشت از شام به مدینه در روز اربعین و الحاق سر

 

مقدس ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) به پیکر مطهّرش در آن روز، یکى دیگر از وقایع مبهم واقعه

 

عاشورا و حوادث پس از آن است. به راستى اگرچه حادثه عاشورا دل خراشترین و غمبارترین حادثه اى

 

است که در طول تاریخ، قلب شیعیان و دوست داران خاندان عصمت و طهارت را جریحه دار ساخته و جا

 

داشت تمامى وقایع آن بدون هیچ کم و کاستى در کتابهاى تاریخ نقل شود، امّا مع الاسف از آن جا که هم در

 

زمان وقوع حادثه عاشورا و هم پس از آن شیعیان على بن ابى طالب و فرزندان معصومش تحت بیشترین

 

فشارها و آزارها بوده، سختترین شکنجه ها و تحریمها را متحمّل شده و عملا در حاشیه قرار گرفته بودند،

 

هیچگاه امکان ضبط و نقل وقایع غم بار عاشورا و آن چه بر خاندان مکرم سید الشهداء گذشت پدید نیامد.

 

به راستى وقتى تاکنون به طور قطع و یقین سرنوشت سر مقدس ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) که در

 

واقع یکى مهمترین امورى است که باید مورد توجه قرار مى گرفت روشن نشده است و اقوال در باره دفن

 

سر مطهر آن حضرت مختلف و متشتت است چگونه مى توان انتظار داشت وقایع ریز و درشت دیگرى

 

همچون مدّت حبس خاندان سید الشهداء در کوفه، روز حرکت از کوفه و مسیر حرکت آنان از کوفه تا شام،

 

میزان اقامت آنان در شام و بالأخره مسیر بازگشت آنان به درستى و روشنى، و بدون هیچگونه اختلافى

 

ثبت و ضبط شده باشد؟!

 

مى دانیم که بخش اعظم وقایع عاشورا و حوادث پس از آن، توسط مورخان اهل سنت که بعضاً تلاش مى

 

کردند دامن یزید و خاندان بنى امیّه را از این لکه ننگ ابدى، پاک سازند نقل شده است، پس نباید انتظار

 

داشت تمام وقایع و حوادث بدون کمترین تحریفى نقل شده باشد. از آن گذشته اگر مورخان نیز قصد نگارش

 

حوادث را به صورت صحیح و بدون تحریف داشتند، حکّام وقت ممانعت به عمل آورده و معلوم نبود که

 

چه سرنوشتى در انتظار نویسنده و نوشته او بود.

 

تلاش نگارنده این سطور بر آن است که مسئله بازگشت کاروان اسراى بنى هاشم (علیهما السلام) را از

 

شام بررسى کرده و نتیجه گیرى نهایى را بر اساس متون موجود، بازگو نماید. باشد که این تحقیق گامى

 

مثبت در جهت هر چه روشنتر شدن حوادث پس از عاشورا باشد و مرضى پروردگار واقع گردد.

 

مشهور بین عرف شیعه آن است که امام سجاد (علیه السلام) به همراه اهل بیت سیدالشهداء (علیه السلام)

 

در راه بازگشت از شام، به کربلا رفته و روز اربعین موفق به زیارت قبر مطهر حسین بن على (علیه

 

السلام) و اصحاب باوفایش شدند و پس از سه روز عزادارى و اقامه ماتم به مدینة الرسول (صلى الله علیه

 

و آله) بازگشتند. و نیز بین شیعیان مشهور است که زین العابدین (علیه السلام) سر مطهر پدر را در آن

 

روز به بدن شریفش ملحق نمود. اما با وجود این از دیرباز در میان محقّقان و صاحب نظران در باره

 

رسیدن کاروان اسرا در اربعین اول به کربلا اختلاف نظر بوده است. برخى آن را تایید کرده، شواهد

 

تاریخى بر آن اقامه مى کنند و برخى دیگر، حضور خاندان سید الشهداء (علیه السلام) را در اربعین اول

 

انکار کرده تحقق آن را امکان پذیر ندانسته یا محقق شده نمى دانند.

 

نویسنده این سطور نیز بر این باور است که کاروان اسرا در روز اربعین به کربلا نرسیده و نیز معتقد

 

است «احتمال رسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین» با «تحقق آن» دو امر مستقلند که در این

 

مسئله معلوم نیست که هر دو با هم رخ داده باشند. بنا بر این، به باور نویسنده هرگز نمى توان گفت که

 

منکران قضیه اربعین به بى راهه رفته اند.

 

ما در این مقاله بر آن شدیم تا وقایعى را که پس از اسارت اهل بیت سیدالشهداء (علیه السلام) اتفاق افتاد و

 

با رسیدن یا نرسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین اوّل ارتباط مستقیم دارد مرور کرده، تحقیقى

 

مختصر در باره آن ارائه نماییم.

 

بررسى وقایع مرتبط با واقعه اربعین

 

به طور کلّى وقایعى را که با رسیدن کاروان اسرا به کربلا رابطه مستقیم دارد مى توان در امور ذیل

 

خلاصه نمود:

 

1- مدت زندانى بودن اهل بیت سیدالشهداء (علیه السلام) در کوفه و زمان حرکت آنان به سوى شام;

 

2- مسیر کاروان اسرا از کوفه تا شام;

 

3- زمان صرف شده براى رسیدن به شام;

 

4- مدت زمان اقامت اهل بیت امام در شام;

 

5- مسیر بازگشت از شام به مدینه و بررسى احتمال عزیمت آن کاروان به کربلا و رسیدن به آنجا در

 

اربعین اول;

 

اکنون هریک از موارد فوق را به طور مستقل بررسى مى کنیم.

 

1- مدت زندانى بودن اهل بیت سیدالشهداء در کوفه و زمان حرکت آنان به سوى شام

 

تقریباً در باره خروج اهل بیت امام حسین (علیه السلام) از کربلا و حرکت به سوى کوفه در کسوت

 

اسارت در روز یازدهم محرم تردیدى نیست و همچنین بنا بر قول مشهور ، آنان در روز دوازده محرم

 

وارد کوفه شدند، امّا در مورد حرکتشان به سوى شام تاریخ دقیق و یقین آورى در دست نیست، زیرا مدّت

 

اقامت آنان و مدت زندانى بودنشان در کوفه چندان معلوم نیست. البته از مسلمات تاریخ است که اسرا مدتى

 

در کوفه زندانى شدند، چنان که برخى مقاتل معتبر به آن تصریح کرده اند. طبرى به نقل از عوانه بن حکم

 

کلبى به این مسئله اشاره کرده 2 و شیخ صدوق نیز در مقتل خود به زندانى شدن اسرا تصریح مى کند و

 

مى نویسد:

 

ثم امر بعلى بن الحسین فغلّ و حمل مع النسوة و السبایا الى السجن...فامر ابن زیاد بردهم إلى السجن 3;

 

سپس فرمان داد تا على بن الحسین به غل و زنجیر کشیده شده به همراه زنان و یتیمان به زندان برده

 

شود... پس دستور داد که آنها را به زندان بازگردانند.

 

امّا اکثر مقاتل در مورد تاریخ خروج کاروان اسرا از کوفه و حرکت به سوى شام یاد نکرده، از زمان

 

دقیق خروج آنان از کوفه خبر دقیقى در دست نیست. یکى از نویسندگان در این باره چنین مى گوید:

 

با این که اسراى اهل بیت مدتى که مقدارش تحقیقاً معلوم نیست در کوفه در زندان ابن زیاد مانده اند و ابن

 

زیاد از یزید کسب اطلاع نموده و در باره آنها کسب تکلیف و دستور خواسته که تمامى آنها را بکشد یا به

 

شام ره سپار سازد. 4

 

اما آن دسته از صاحب نظرانى که اربعین اول را پذیرفته و بر این باورند که کاروان اسرا در روز اربعین

 

اول به زیارت قبور مطهر شهداى کربلا موفق شده اند باید به گونه اى وقایع را تبیین کنند که رسیدن آنان

 

به کربلا در اربعین قابل توجیه باشد، چنان که باید زمان محبوس بودن آنان را در کوفه بسیار کوتاه بدانند.

 

از این رو برخى بر این اعتقادند که اسراى آل محمد (صلى الله علیه وآله) به مدت بسیار کوتاهى در کوفه

 

زندانى بوده و در فاصله دو روز کبوتر نامه بر نامه ابن زیاد را نزد یزید برده و پاسخ را مبنى بر

 

فرستادن اسرا به شام باز گردانده است، در نتیجه، اسرا در روز پانزده محرم به سوى شام روانه شده و

 

روز اول ماه صفر وارد شام شده اند. براى اثبات این ادعا شواهدى ذکر شده و از آن، چنین برداشت شده

 

است که در آن زمان از کبوترِ نامه بر استفاده مى شده است.

 

شاهدى که براى این امر نقل شده، عبارت ذیل است:

 

مرحوم احمد بن تاج الدین حسن سیف الدین استر آبادى از محدثین امامیه در کتاب آثار احمدى مى گوید

 

صحیح است که عبدالله انصارى مى گوید: با جمعى از مردم در خدمت امام حسین (علیه السلام) بودیم،

 

بادى عظیم از جانب شام برآمد، یکى از موالیان معاویه آنجا حاضر بود گفت: یابن رسول الله جدت مردم

 

را از وزیدن باد خبر مى داد و تو نیز اگر مى توانى خبر ده که این باد چه مى گوید؟! آن حضرت فرمود:

 

مى گوید که حاکم شام مرده و از جانب فوات جرعه کشیده، آن ملعون را سخن امام (علیه السلام) بسیار

 

گران آمد، امّا به غیر سکوت چاره اى ندید، روز دیگر خبر رسید که معاویه مرده و از خاک دان دنیا

 

رخت فوات بدار الجزاء کشیده است. بعد محدث خیابانى (رحمهم الله) فرمود: پس معلوم شد که به جز

 

وسیله کبوترِ نامه بر، ایصال این خبر ممکن نخواهد بود. 5

 

صاحب کتاب تحقیق در باره اول اربعین سیدالشهداء (علیه السلام) با استناد به این نقل معتقد است که بنى

 

امیه از کبوتر نامه بر براى ارسال نامه هاى خود استفاده مى کردند، پس ابن زیاد نیز براى کسب تکلیف

 

از یزید در باره اسرا از کبوترِ نامه بر استفاده کرده و در نتیجه، اسراى آل محمد را تنها پس از سه روز

 

توقف در کوفه به شام فرستاده است. بر این اساس، مدّت زندانى شدن اهل بیت امام در کوفه از روز 12 ـ

 

15 محرم بوده است 6 و در این فاصله، نامه ابن زیاد با کبوتر نزد یزید فرستاده شد و پاسخ یزید مبنى بر

 

ارسال سرهاى شهدا و اسرا به شام بازگشت.

 

ما اصرارى بر انکار رسیدن کاروان اسراى آل محمد (صلى الله علیه وآله) به کربلا در روز اربعین

 

نداریم، امّا بر این باوریم که تحقّق آن نیز در تاریخ مسلّم نیست و شواهد و قراین معتبرى بر خلاف آن

 

وجود دارد. براى مثال در نقد آن چه از قول یکى از طرفداران رسیدن اهل بیت امام (علیه السلام) به

 

کربلا در روز اربعین اول نقل شد مى توان گفت که زمان وقوع دو اتفاق، در تاریخ روشن است: نخست،

 

تاریخ مرگ معاویه که با پانزده رجب برابر بوده و دیگرى، تاریخ خروج امام حسین (علیه السلام) از

 

مدینه که آن نیز با روز 28 رجب مصادف بوده است. 7 هم چنین امر دیگرى نیز در تاریخ روشن است و

 

آن این که ولید، والى مدینه در همان شبى که نامه یزید مبنى بر مرگ معاویه و لزوم اخذ بیعت از حسین

 

بن على (علیهما السلام) و عبدالله بن زبیر به دستش رسید، امام (علیه السلام) را احضار کرد و خبر مرگ

 

معاویه و لزوم بیعت با یزید را با آن حضرت در میان گذاشت 8 و امام حسین (علیه السلام) نیز دو روز

 

پس از آن واقعه، از مدینه خارج شده و راه مکه را در پیش گرفت.

 

اکنون اگر این سه امر را بپذیریم، و چون در مقاتل از روز رسیدن نامه یزید به مدینه یاد نشده، نتیجه

 

خواهیم گرفت که نامه یزید یا به عبارت دیگر خبر مرگ معاویه باید روز 26 رجب به مدینه رسیده باشد،

 

نه روز 16 رجب. این امر نخستین دلیلى است که ثابت مى کند نامه یزید با کبوتر نامه بر نیامده است،

 

بلکه نامه رسانى از جنس انسان آن را به مدینه آورده است. و اما دلیل درستى خبر مرحوم استرآبادى آن

 

است که چون در آن، از تاریخ وزش باد و پیش گویى امام یاد نشده معلوم مى شود که آن جریان به یک

 

روز قبل از رسیدن نامه یزید به مدینه ارتباط دارد و پیش گویى امام نیز قبل از رسیدن خبر به مدینه اتفاق

 

افتاده است، نه هم زمان با مرگ معاویه.

 

دلیل دوم آن که نویسنده طبقات کبرى در الطبقة الخامسة من الصحابة مى نویسد:

 

و قدم رسول من قِبَل یزید بن معاویه یأمر عبیدالله أن یرسل الیه بثقل الحسین و من بقی من ولده و اهل بیته

 

ونسائه;9 فرستاده اى از طرف یزید پیش آمد و عبیدالله فرمان داد سر حسین ابن على و بازمانگان از

 

فرزندان و خاندان و زنان او را به سوى یزید روانه سازد.

 

ظهور این عبارت حاکى از آن است که فرستاده یزید از جنس کبوتر نبوده، بلکه از آدمیان بوده است، زیرا

 

کلمه «رسول» براى پیک و قاصدى که مأمور ارسال نامه و احتمالاً رساندن پیغام یا خبر به صورت

 

شفاهى بوده به کار مى رفته نه براى کبوترى که حد اکثر حامل یک نامه بوده است.

 

سومین دلیل بر استفاده نکردن یزید از کبوتر نامه بر آن که در گزارش طبرى آمده است که ضمن نامه

 

اصلى یزید نامه اى به اندازه أُذُن الفأره ( گوش موش) وجود داشت که در آن دستور دست گیرى و شدت

 

عمل به خرج دادن در مورد امام حسین (علیه السلام) و عبدالله بن زبیر در صورت بیعت نکردن آنان

 

صادر شده بود.10 از این مطلب به دست مى آید که چنین نامه اى (یک نامه بزرگ و اصلى و یک نامه

 

کوچک که ضمیمه آن شده بود) را قاعدتا کبوتر نمى توانسته است حمل کند، زیرا حمل چنین نامه اى به

 

مسافتى طولانى، یعنى فاصله بین شام تا مدینه، خارج از توان و طاقت کبوتر خواهد بود و کبوتران غالبا

 

نامه هاى بسیار کوچک و مختصر را جابه جا مى کردند و این گونه نبوده است که نامه اى رسمى را به

 

ضمیمه نامه کوچکى توسط کبوتر براى مکانى دور دست ارسال کنند.

 

و اما دلیل چهارم: مرحوم محدث خیابانى که جناب قاضى به قول ایشان استناد کرده است نیز آن را به

 

عنوان یک احتمال مطرح کرده و به صورت امرى قطعى نمى داند، علاوه بر آن که بر فرض رواج

 

استفاده از کبوتر، حفظ امنیت شهرها، به ویژه شهر مدینه، ایجاب مى کرد نامه توسط قاصدى مطمئن و

 

کاردان ارسال شود تا از احتمال افتادن چنین پیامى به دست نامحرمان کاسته شود، زیرا اگرچه کبوتر

 

پیامها را با سرعت بیشتر به مقصد مى رساند اما از اطمینان بالایى برخوردار نبود و همواره نگرانى در

 

مورد اشتباه کبوتر و یا راه زنى رندان و فضولان وجود داشته است .

 

حال که احتمال کسب تکلیف ابن زیاد از یزید در مورد اهل بیت سید الشهداء (علیه السلام) توسط کبوتر

 

منتفى است و هیچ کتاب تاریخى نیز حتى اشاره اى به استفاده از کبوتر نامه بر نکرده است در مسئله مورد

 

نظر تنها دو احتمال وجود خواهد داشت که عبارت است از:

 

الف ـ این که اسراى بنى هاشم در کوفه زندانى شدند تا قاصد ابن زیاد نامه او را به یزید رسانده و پاسخ را

 

دریافت کند و به کوفه بازگردد که در آن صورت عادتاً رفت و برگشت او دو هفته طول مى کشید و بنا بر

 

این مى بایست که مدّت زندانى شدن اهل بیت امام در کوفه حدود دو هفته بوده و تبعاً زمان خروج آنان از

 

کوفه به سوى شام نیز پس از دو هفته حبس در کوفه بوده باشد. 11


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





 

گالري تصاوير

اطلاعات سايت

شبکه هاي اجتماعي

آمار سايت

  • امروز:
  • بازديدامروز :60
  • بازديد دیروز :4
  • بازديد هفته :77
  • بازديد اين ما : 77
  • بازديد سال :617
  • بازدید کل :119831
  • افراد آنلاین:1
  • کل مطالب:85
  • کل نظرات:30
  • ورودی امروز گوگل:6
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • آي پي:3.134.102.182
  • مرورگر:
  • سیستم عامل: